Volgers

zondag 30 oktober 2011

Tutorial elastiekband in de boord van een broek aanbrengen.

Ik ben wel een luie naaister, probeer wel heel serieus het patroon te volgen, maar maak ook vaak iets wat ik leuk vind en zomaar uit het hoofd. Niet zo als het hoort, maar soms gaat het gewoon zo. Ooit stuitte ik op een tuto van iemand in blogland voor een luie manier van een elastiek in de boord van een broek te maken. Dat beviel mij wel. Niet een tunneltje maken, en niet met een veiligheidsspeld het elastiek door de tunnel trekken en met de hand afwerken bah.

Niks voor mij.Ik doe het tegenwoordig zo.

1. Ik neem de taille op met een elastiek voor in de boord en tel daar 2 cm bij op. Ik naai het elastiek met de uiteinden plat op elkaar. Nu heb ik een elastiek in een circel.








2. De boord van de broek sla ik om en hou deze boord ruimer aan dan het elastiek is. Het elastiek heb ik er al tussen gelegd, maar dat is hier niet meer te zien.
3. Vervolgens naai ik met een grote steeklengte de tunnel dicht waarbij het elastiek al op de goede plek ligt. Ik doe dit rustig en voel steeds goed waar het elastiek zit, zodat ik er niet overheen naai.









4. Vervolgens speld ik de boord plat op de broek en haal ik hem onder de lock machine door. Denk er aan om een beetje mee te geven tijdens het locken. Het elastiek is kleiner dan de stof van de broek.
5. En dan ziet het er zo uit. Keurig afgewerkt met de lock en een zogenaamde mooie 'losse' band aangezet. Alle leggings, pyamabroeken en andere soort broeken werk ik tegenwoordig zo af. Het werkt prettig, snel en netjes. Hopelijk kunnen jullie er iets mee.

















En in zo'n mooie pyama ga je zelfs denken dat je nog in het poppenbedje past.. Patroon shirt Farbenmix Antonia (again) en de broek is een overgetekende legging van Isabel iets wijder aangehouden volgens de tutorial van make it love it

7 opmerkingen:

  1. Goed idee om dat zo te doen! Want die elastiek er achteraf door rijgen is vaak een heel gedoe. Dat pyjamaatje is wel heel mooi. Waar vond je dat hartjes stofje, als ik vragen mag?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Katja, ik heb laatst een pakket stof gekocht van een dame op marktplaats. Daar zat hij bij. Het was maar een halve meter. Ik zou wensen dat ik er meer van hand. Een soort badstof / spons stofje. Heerlijk om mee te werken en de pyama zit als gegoten en zelfs de kraagboord is perfect goedgekeurd door mijzelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. MaManon, wat een schattig kind toch, haar pyama verhoogd (als dit nog kan ;-) haar "schattigheisfaktor"! bedankt voor de tip met de elastiek! vele lieve groetjes, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt! Dat spons is ook een zaligheid om on te slapen en lekker warm...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thanks dames voor jullie lieve reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi hi, ik ben net zo'n luie naaister!! Ik doe het ook zo!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je hebt gereageerd op mijn give away. Jij hebt ook een leuke blog dus ga je ook volgen.

    BeantwoordenVerwijderen