Volgers

zondag 11 december 2011

Druk druk druk... kaneelrolletjes en een kerstbroodtrommel

Ik zal maar met de deur in huis vallen, ik kom niet toe aan bloggen en al helemaal niet aan naaien. Er is zoveel te doen en als er niets te doen is duik ik vroeg in bed. We kijken enorm uit naar onze kerstvakantie van maar liefst 2 weken. Twee weken heerlijk aanrommelen en spelen met de kinderen, gewoon even geen verplichtingen.

Toch vond ik gisteren de tijd om kaneelrolletjes te maken volgens dit recept;

Tussendoortje voor 6 personen
500 g mix voor witbrood
125 ml lauw water
125 ml volle melk (Melkan)
200 g boter (zacht)
1 ei
125 g bruine basterdsuiker
2 theel. kaneelpoeder
125 blanke rozijnen
bloem om te bestuiven
75 g kristalsuiker
springvorm of ovenvaste schaal met hoge rand Ø 24 cm
vershoudfolie


Voorbereiden:

Bereid het deeg met water, melk, 50 gram boter en 1 ei volgens de aanwijzingen op de verpakking. Laat het deeg na het kneden 15 minuten afgedekt rusten. Meng voor de vulling bruine basterdsuiker, kaneelpoeder en rozijnen. Bereiden:Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot een lap van circa 30x50 cm. Leg de lange kant aan de voorzijde. Bestrijk de deeglap met 75 gram boter. Verdeel het suiker-kaneel-rozijnenmengsel erover maar laat de onderste rand 3 cm vrij. Rol het deeg vanaf de bovenzijde op en plak de onderste zijde met water op de rol vast. Snijd de rol in 12 gelijke delen. Bestrijk de bakvorm royaal met 50 gram boter en strooi er kristalsuiker over. Zet de deegrolletjes rechtop naast elkaar in de bakvorm. Laat ze afgedekt met vershoudfolie 30 minuten rijzen op een warme plaats. Verwarm de oven voor op 200°C. Bak de taart in 30 minuten goudbruin en gaar. Bestrijk de taart als deze nog warm is met de rest van de boter. Haal de taart warm uit de vorm en eet hem lauwwarm.



Mmmm heerlijk! En vooral de boter en suiker onder op de plaat die veranderd is in van die stroperige caramel... mmmmmmmmmmm.


Zojuist de broodtrommels gevuld en morgen vind C dit in zijn trommeltje. Ik vond het wel schattig om met een uitsteekvormpje een ster en een kerstboom uit zijn dubbele boterham (ene kant wit andere kant bruin brood) te drukken en het uitsteeksel omgekeerd weer terug te stoppen.

Tja, overblijven moet wel leuk blijven!

Fijne week gewenst!

5 opmerkingen:

  1. Jammie, die kaneelrollen zien er heerlijk uit! Die ga ik heel zeker ook eens maken!
    Hier ook eentje die heel hard uitkijkt naar twee weken Kerstvakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekkurrrrr..... Nog even volhouden, bijna (nou ja, bijna....) vakantie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmm ziet er overheerlijk uit!!
    Bedankt voor de snag it tip (random reader)
    Veel liefs,
    LittleBe
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga de kaneelrolletjes zeker uitproberen!

    Dan nog even iets heel anders. In november kreeg ik een een award: Tell me about yourself, die ik door moest geven aan 5 mensen.
    Ik heb deze ook aan jou doorgegeven (zie mijn blogpost d.d. 28-11-2011).

    Groetjes,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit broodidee van uitgedrukte vormpjes ga ik onthouden. Af en toe stop ik een lief hartjesbriefje in de trommel van mijn oudste dochter als ze overblijft. Leuk hoor dat we dit als moeders doen. groetjes kathy

    BeantwoordenVerwijderen