Volgers

vrijdag 30 december 2011

Retro uit eigenkast deel 6 Mijn eerste spaarpot

Degelijk, dat waren de spaarpotten uit 1980! Ze waren van metaal, je kreeg er geen sleuteltje bij en als je hem al op zijn kop hield vielen en metalen stangetjes voor het sleufje zodat het onmogelijk was het gespaarde geld eruit te halen.
Al jaren staat hij in de boekenkast en soms gooi ik er wat euro's in. Tot op een moment een jaar of 3 geleden, er kon geen muntje meer bij, ik had geen sleutel en op zijn kop houden zat er niet in. Dus vol goede moed ging ik naar de bank.
De man achter de toonbank begon al te lachen, tja das een oudje he? Maar als het goed is...... en hij dook in zijn bureaula. En ja hoor onder uit de lade, kwam een de oude bijna roestige grote ring met daaraan HET betreffende sleuteltje! Mijn spaarpot kon worden geopend en ik was opeens en hele boel eurootjes rijker!
Kom nog maar eens terug hoor, zei hij nog, je weet het, ik heb het sleuteltje! Wie kent ze en heeft ze ook nog? Deze kreeg ik toen voor mijn geboorte mijn spaarrekening werd geopend en daarbij kreeg ik nog iets, maar dat zien jullie de volgende keer!

11 opmerkingen:

  1. oooh komen meteen herinneringen boven; die had ik ook. Een rode en ahum ik gooide hem een keer heel hard buiten op de grond omdat ik er geld uit wilde halen, maar dat kon inderdaad alleen de Rabobank :S en dan moest papa of mama mee, maar ik wilde ze verrassen met een cadeautje, Hoe ik ook gooide hij ging echt niet open :-)
    wat een goeie, helaas heb ik hem niet meer, al die leuke retro dingen heb ik helaas weggedaan:(

    groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die ken ik wel, en dan hoofdzakelijk om het feit dat ik bij de Rabobank werk!! Nu werk ik bij de afdeling Financieel Advies dus sta ik niet meer aan de balie maar toen ik 15 jaar geleden begon kwamen er nog heel veel mensen met deze spaarpotjes naar de bank. En zo leuk als deze hebben ze ze ook nooit meer gehad....

    Groetjes Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om zo snel al van jullie te horen. Nou wendy, dan weet jij ook wat deel 7 wordt, want dat hoort bij deze spaarpot ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor je reacties op mijn blog! Moest wel lachen trouwens bij het zien van deze spaarpot, deze heb ik ook nog! Ik had een rode :) Ik geloof dat hij nog bij mijn ouders staat.. toch maar weer eens opzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had nog een blauwe voorloper hiervan; het leukste was dat je naar de balie mocht, de bankmeneer of mevrouw de spaarpot open maakte en het geld in de telmachine ging ... vond ik altijd zo spannend. Dan werd het in het spaarboekje opgeschreven en huppelde ik met mijn moeder weer blij naar huis want ik voelde me dan zo rijk :-) Geen idee of ze die spaarpot nog bewaard heeft eigenlijk. Groetjes Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Colin, ja inderdaad dat was ik even kwijt maar inderdaad het ging in de telmachine, en dat was altijd fantastisch om te horen hoeveel je gespaard had. Eerst hoorde je de muntjes ratelen en dan ging het langszamer opeens het laatste muntje wat je hoorde kletteren.. wat een nostalgie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig! Zo'n spaarpot heb ik ook gehad, maar dan in het blauw. Zou ik die weggedaan hebben? Zal toch niet? Mocht ik hem nog eens terugvinden, dan zal ik het op mijn blog melden. Leuk dat jij hem nog hebt. En zit er nog iets in?
    Groetjes, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die heb ik ook gehad, ook in het groen en ik ben van 1972. Moet je na gaan hoe lang ze die spaarpotten gehad hebben. Leuk hoor.

    Groetjes Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, zo eentje had ik er ook, maar dan in het rood!

    BeantwoordenVerwijderen