Volgers

zaterdag 21 januari 2012

Yess, I did it.... (erwtensoep!)

Nog nooit durfde ik het aan.. zelf erwtensoep maken! Misschien voor de meeste heel simpel maar ik zag er altijd wat tegen op. Het juiste recept vinden, dat had er ook mee te maken. Geen zin om 4 liter 'onsmakelijke' soep weg te moeten gooien.
Maar toen iemand mij vertelde van dit recept uit een boek wat ik ook had staan, durfde ik het aan. En ik kan jullie vertellen, hij is echt supersupersuper lekker. Nog lekker dan Unox en C1000 bij elkaar!

Dit is een blijvertje en het recept wil ik met jullie delen.
Het is voor 4 personen maar ik verdubbelde het met de helft naar 6 personen. Tweede dag ook heerlijk en nog wat om uit te delen. En de dikte, de lepel blijft er recht in op staan! Klasse al zeg ik het zelf! Ik ben benieuwd wie hem ook maakt en wat je er van vindt. Laat je het hier onder weten? Ik ben in ieder geval dol enthousiast!


Voor 4 personen heb je nodig;
Ingrediënten
300 gram spliterwten
400 gram schouderkarbonades
2
laurier blaadjes
8 takjes
bladselderij
3 kruidenbouillontabletten
200 gram
knolselderij
2 aardappelen
2 uien
200 gram prei
300 gram winterwortel
5 takjes
peterselie
1 rookworst
1 eetlepel Blue Band Vloeibaar (mag ook andere
boter zijn) zout
peper


Bereiding Week de spliterwten volgens de gebruiksaanwijzingen.
Doe de spliterwten, karbonades, laurierblaadjes, 4 takjes selderijblad, bouillontabletten en 2 liter water in een pan.
Breng het aan de kook en laat het ca. 45 minuten op laag vuur koken.
Schil intussen de selderijknol en aardappelen en snijd ze in blokjes.
Voeg ze na 30 minuten aan de erwten toe.
Pel en snipper de uien. Maak de prei schoon en snijd ze in ringen. Schrap de wortel en snijd hem in blokjes. Knip de peterselie en de rest van de bladselderij fijn. Snijd de rookworst in plakjes.
Schep het vlees uit de soep en snijd het in stukjes.
Haal de laulierblaadjes, selderij en peterselie uit de soep.
Verwarm de margarine. Fruit de ui ca. 3 minuten. Roer prei, wortel, bladselderij, peterselie, rookworst, het vlees en de soep erdoor.
Voeg water toe als de soep te dik is.
Kook nog ca. 10 minuten. Breng op smaak met zout en peper.        

(Bron; Piepers en pasta van Blue Band, blz 139)
 

4 opmerkingen:

  1. ik ga m onthouden, want ik ben ook al zooo lang van plan eens échte snert te maken, maar het komt er gewoon niet van.

    Nu moet ik wel zeggen dat mijn ventje bijna elke week verse soep maakt. Wij hebben dus echt al heeeeel veel verschillende soepen gemaakt. Vaak heb ik nog wat over, voor de volgende dag, de buren of ik vries lekker wat in.


    En inderdaad, verse soep kan niet op tegen die blikken (of zakken) Unox. Als je eenmaal vers gewend bent, wil je niet meer anders ;)

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Knutselmar, we maken vaak soep, uiensoep, groentesoep, chinese tomatensoep... maar idd snert durfde ik niet echt. Maar zet koos volgend weekend maar achter het fornuis! Het zal jullie zeker smaken.
    Deel jij ook jullie lekkere soeprecepten met ons? Ik zoek nog een lekkere pindasoep zonder kip want dat lust ik niet!
    Liefs en fijn weekend!
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig heb ik vandaag ook erwtensoep gemaakt. Hier worden veel peulvruchten als soep gegeten maar spliterwten zijn niet zo bekend en niet altijd te vinden. Ik had een zak op de kop getikt op het vasteland maar we moeten het wel zonder rookworst doen, jammer voor mij want ik vind die heel lekker maar mijn man is er niet kapot van.
    Hartelijk groet, Frieda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Manon, ik ga jou soep toch even binnenkort proberen, ik denk zaterdag:))
    Dankje voor je berichtje!
    Dat houd de moet er in haha.
    Wat leuk dat jij die boekjes gebruikte als kaft-paier, daar hou ik van.

    Liefs van stoffieleut

    BeantwoordenVerwijderen