Volgers

zaterdag 28 april 2012

Misome, wat is dat dan??

Misome???
Mi-someeee?
Miso-mu?

Het zit in iedergeval in mijn groetentas.. en wel twee bossen!



Even googlen maar. En toen vond ik dit, en dit gaat hem worden deze week!

update 1 mei 2012
We hebben dit recept vandaag gegeten en het was heeeeeerlijk! Wat een smaaksensatie, wij zijn fan! Had er nog een lekkere raapstelensalade bij gemaakt met komkommer, tomaat, ei, geitenkaas, pijnboompitten en dressing. Heerlijk!


Recept van de Week

misome met rundergehakt voor 2 personen (snel)
Ingrediƫnten: 300 g misome of paksoi
1 el olie
1 teentje knoflook, geperst
175 g rundergehakt
1 ui
1 theel. kerrie poeder
1 el sojasaus
½ theel. sambal
1 theel. suiker
1 el citroensap
1 el verse basilicum, fijn gehakt
1 theel. sesamolie
Bereidingswijze: De misome wassen en uit laten lekken. Snijd de misome in dunne repen. De olie in de wok verhitten. Dan het vlees roerbakken op hoog vuur tot het rul en lekker los is. Vervolgens de knoflook, kerrie en de fijn gesneden ui mee bakken. Is de ui glazig dan de misome erbij roerbakken. Het vuur temperen en sojasaus, sambal en suiker toevoegen, en weer roerbakken tot alles warm is. Tot slot sesamolie en basilicum toevoegen en goed mengen.Direct serveren. Lekker met rijst en wat schijfjes dun gesneden zoet zure komkommer.
Recept uit het online kookboek van Odin.

(Even extra info bij gezocht)

Misome

misomeBrassica narinosa.

Misome is een van oorsprong Aziatische bladgroente, familie van komatsuna, tatsoi en de hier al meer bekende paksoi. Deze soorten zijn allemaal geschikt om in ons klimaat te telen.

Ze kunnen zowel rauw, in een salade, als gekookt gegeten worden. Ook zijn ze zeer geschikt om te roerbakken in een wok, of te stoven. De jonge plantjes kunnen gegeten worden als een soort raapstelen.

6 opmerkingen:

  1. ik dacht gelijk aan paksoi maar is toch wat anders ? Klinkt wel lekker hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zaanse Zolder, idd het is duw wel een beetje familie van de paksoi!

      Verwijderen
  2. Ik had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Had ooit een abonnement op de Odin groentetas, zat iedere keer weer iets ''vreemds'' in maar de misone is toch echt nieuw voor me. Ben zeer benieuwd hoe het bij jullie in de smaak valt, maar met dit recept moet dat lukken lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja volgens mij is dit ook wel erg lekker. Net de raapstelen rauw geproefd op brood met mozzarella tomaat en pesto, errug lekker ook!

      Verwijderen
  3. Ik ken het niet hoor! Maar leuk dat je een groentezak hebt! leuk om er recepten bij te zoeken!
    Ik ben ook steeds bezig met receptjes zoeken, weekmenuutje maken, enz. twijfel nog of ik er eens over zal bloggen....Fijn weekend nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het vandaag in m'n tas zitten. Ik ga denk ik voor hetzelfde recept, klinkt erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen