Volgers

zaterdag 28 april 2012

Raapstelen stampot?

De biologische groente- en fruittas bevat deze week raapstelen. En volgens mij is dit een topreceptje, even opslaan dus en dan gaan we dit morgen eten!

200 gram raapsteeljes (of een bosje, het wordt per bosje verkocht)
400 gram aardappelen
100 gram spekreepjes
1 bouillontablet
1 ui fijn gesneden
1 teen knoflook, fijn gesnipperd
½ el mosterd
1 el honing
4 tot 5 takjes verse tijm (of ½ el gedroogde tijm)
Peper en zout

Bereiding
Was de raapsteeltjes goed, er kan nogal wat aarde en vuil tussen zitten (en misschien zelfs een slakje). Laat uitlekken en snij de stelen in 3 tot 4 gelijke stukken.

Schil de aardappelen en kook ze 20 minuten in water met een bouillontablet.

Verwarm een koekenpan en bak de spekreepjes uit. Doe de ui en de knoflook erbij als de spekreepjes bijna klaar zijn (en dan bedoel ik lekker knapperig gebakken). Pulk de tijmblaadjes van de steeltjes en strooi die over de spekjes.

Giet de aardappelen af, maar bewaar het kookvocht. Maak er puree van met een stamper (en gebruik alsjeblieft geen staafmixer, niets zo dodelijk voor aardappelpuree als een staafmixer, daar wordt het taai van). Giet er wat van het kookvocht bij en een ½ el mosterd, net zoveel tot het lekker smeuïg en goed op smaak is.

Voeg de raapsteeltjes toe aan de spekreepjes en bak heel kort mee. Voeg een eetlepel honing toe, schep nog even om en giet de inhoud van de pan bij de aardappelpuree. Roer even goed door en proef even of er nog peper en zout moet worden toegevoegd.


Variant zonder vlees, vervang de spekreepjes door:
- gedroogde tomaten
- noten
- kikkererwten

Updat 30 april 2012
Dit gerecht vandaag gegeten, mjammie echt lekker zeg. Nooit verwacht. Het lijkt op rucola maar dan zijn de steeltjes wat steviger. Ik bakte er pijnboompitten en at er geitenkaas met honing bij. Voor de mannen serveerde ik er rookworst en uitgebakken vet spek bij. De grote man vond het heerlijk en de kleine man kreeg het maar niet weg, arm kind. Hij eet het liever rauw in de salade. Het kwam waarschijnlijk door de mosterd in de aardappelpuree, dat lust hij gewoon niet en naar mijn idee overheerste het niet.... volgens hem dus wel. Tja.

1 opmerking:

  1. Oke die ga ik ook eens proberen! Ik regelmatig raapstelen, heb ze zelfs in huis liggen voor vandaag. Erg lekker ik maa er stampot van met blokjes kaas, gebakken spekreepjes en een gesnipperd rauw uitje erdoor.

    BeantwoordenVerwijderen