Volgers

zondag 19 augustus 2012

De wasresultaten met Marseillezeep


In mijn vorige bericht liet ik jullie weten dat ik Marseillezeepvlokken had gekocht om zelf wasmiddel te maken. Voor 5,60 euro kocht ik een kilo zeepvlokken (+ 6,75 verzendkosten) goed voor 62,5 liter wasmiddel. Voor 5 liter wasmiddel gebruik je slechts 80 gram zeepvlokken.

Ik maakte 5 liter.
2,5 liter voor de bonte was (enkel water en zeepvlokken.)
2,5 liter voor de witte was (water, zeepvlokken en 40 gram soda voor het bleken)

De resultaten;

De geur; heerlijk neutraal maar wel fris.
De kleding is fris en schoon.

Flinke vlekken zoals chocolade, gaat er niet mee uit. Make up in de kraag blijft ook zitten. Helaas.
Maar ik heb bedacht om de vlekken vooraf te behandelen met groene zeep, dan gaan ze er wel uit. Ik smeer de vlek in met groene zeep, wrijf hem uit en laten hem even een uurtje zitten en stop hem dan in de wasmachine.

En ik weet niet hoe het met jullie kinderen is maar die van mij zijn vlekkenkampioen.
Sommige vlekken die ze maken gaan er met Ariel of een ander duur wasmiddel ook niet uit.
Voor mij is dit dus prima.

Leuke bijkomstigheid. Je kan er dus veel meer mee.
De laminaatvloer kan je er perfect mee dweilen, hij gaat glanzen en ruikt heerlijk.
Het toilet, de wastafel, de keuken wordt heerlijk schoon.
De grote houten tafel in onze woonkamer krijg ik er ook super mee schoon.
En niet te vergeten onze glazen douchedeur, die altijd druppels op de deur heeft en die ik met allerlei dure middelen probeer schoon te krijgen. Hij is glanzend en de druppels rollen er vanaf nu.
(Wel bijhouden natuurlijk maar dat is met alles)

Het is dus voor veel meer doeleinden te gebruiken dan enkel de was. Ik moet dus echt nog wat bij gaan maken omdat ik het als natuurlijk schoonmaakmiddel ben gaan gebruiken.

Voor mij een dikke 8.
En Ariel, aju paraplu!

14 opmerkingen:

  1. Klinkt dus best aantrekkelijk. Maar voor mijzelf ben ik toch meer voor het gemak, dus ariel in een doos :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, van jouw enthousiasme zou je bijna spontaan zin krijgen om te gaan schoonmaken. Maar.... let op het woordje bijna. ;-)
    Ik heb een tijd geleden eens een blok Marseille zeep gekocht juist als vlekkenmiddel. Ik smeer daar van tevoren vlekken mee in en laat het intrekken. Bij een hoop vlekken helpt dat wel. Maar sommige vlekken krijg je er gewoon niet uit helaas.
    Verder zweer ik bij het wasmiddel van de Aldi. Werkt bij mij het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, fijn om de praktijkervaringen te horen, klinkt goed!
    Mischien ga ik ook nog wel overstag.... Ik gebruik deze zeep al wel om mee te vilten, en het is heerlijk
    zacht voor je handen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Chocoladevlekken krijg je er uit op een hele goedkope manier: even laten weken in koud water en weg is de vlek.
    Het zonnetje doet het goed voor alle tomatenvlekken die je er anders niet uit krijgt.
    Ik heb ook 2 ontzettende knoeimeisjes die nog geen uur de kleren schoon kunnen houden ;)

    Groetjes Bloemar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wohoow, 62,5 liter wasmiddel... Daar kun je wel even mee vooruit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel wasplezier dus! Haha! Zelf heb ik enkel zonnevlekken, maar daartegen helpt slechts depressief lang herfstachtig winterweer :-)

    Maar even wat anders: ik dénk dat 't je niet is opgevallen, maar 25 juli heb je mijn 2e give away gewonnen! Zou je daarom je adres willen opsturen naar creadiefje@live.nl, zodat je op korte termijn leuke post kunt ontvangen?

    Groetjes Riri

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt goed-dit zelfbereide wasmiddel. Maar wat met de zwarte was?
    Ik gebruik altijd een middel speciaal voor Black. Fijn weekend toegewenst met hart&ziel door Sil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij zwarte was is azijn altijd goed voor de kleur. Als je nieuwe zwarte spijkerbroeken (en ik denk dat het ook voor andere kleding geld) eerst even een nachtje in koud water met azijn om de kleur goed te behouden. Dus nu gewoon marseillezeep met een scheutje azijn voor de zwarte en bonte was.

      Verwijderen
  8. het ziet er schitterend schoon uit
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt goed, misschien ga ik ook wel overstag. Je zou idd bijna zin in schoonmaken krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb ondertussen ook naar volle tevredenheid dit wasmiddel gebruikt!
    Dank voor de tip!
    Hoeveel gebruik je per wasbeurt? Er zat verder geen gebruiksaanwijzing bij.
    Groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik gebruik ook marseille zeep en ben zeer tevreden met het resultaat! Ik koop mijn marseille zeep bij http://www.geurwalhalla.nl/c-1778771/marseille-zeep-savon-de-marseille/

    BeantwoordenVerwijderen