Volgers

woensdag 8 augustus 2012

Zelf wasmiddel maken.

Savon de Marseille, daar ga ik onze kleding mee wassen.
Klinkt deftig he!

Ik vond het hier;

En ik werd razend benieuwd, want ik was bijna elke dag en zeker om de dag!
Wasmiddel vliegt er hier doorheen.

Zojuist 1000 gram Marseille zeepvlokken besteld bij Vitexnatura voor 11,35 inclusief pakketkosten.
Voor 5 liter wasmiddel heb je 80 gram vlokken nodig.
(update 15-2-2013, wegens de btw verhoging kosten 1000 gram zeepvlokken +
verzenkosten nu € 13,20)

Even snel uitgerekend is 1000 gram / 80 gram vlokken per keer dat ik 5 liter wasmiddel maak nodig,  is 12,5 x 5 liter is 62,5 liter wasmiddel.....
Over een paar jaar meldt ik me weer denk ik. Ha, hier kan ik nog heel lang mee voorruit!

Als wasverzachter ga ik azijn gebruiken. Het schijnt erg zacht te zijn en lekker puur te ruiken.
Ik ben benieuwd! 
 
**update 10 februari 2013.
Inmiddels 3 x 5 liter wasmiddel gebruik. Maar ook enkele flessen wasmiddel weggegeven in mijn kennissenkring. Ik heb sindsdien geen wasmiddel meer gekocht. De geur is de neutraal en aangenaam, de was wordt schoon. Soms heb je van die kledingstukken waar een vlek niet meer uit gaat, maar dat zijn denk ik ook de vlekken waar A.riel ook niet bestand tegen is. Soms mis ik de geur van net gewassen was. Mijn was ruikt gewoon en niet naar lavendel of morgenfris.
Voorlopig kan ik nog wel een paar jaar voorruit met mijn zeepvlokken. Ik denk dat over 1,5 jaar al mijn zeepvlokken op zijn. Dat betekent dat ik bijna 2 jaar kan wassen voor 11,35 euro!
Goed voor het milieu en goed voor mijn portemonnee.
 
Ik vond uit dat je met het wasmiddel ook prima houten tafels kan afnemen en helemaal als de kinderen per ongeluk zijn uitgeschoten met een viltstift. Je ziet de viltstifinkt verdwijnen als sneeuw voor de zon. Geweldig!
 
Laatst had de kleine peuter met een stift in op de tegels in het toilet en op de wcbril getekend! (FOEI!) Maar goed hoe krijg je dat er af...
Tja probeer eerst maar eens marseillezeep, en ja hoor, weer alles spik en span.
Ik kan inmiddels niet meer zonder!

14 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen dat je ook Marseille zeep kunt gebruiken voor je zelfgemaakte wasmiddel. Ik maakte het vorige maand ook al eens (http://tantejannie.blogspot.nl/2012/07/wasmiddel-maken.html) maar dan met Sunlight zeep. Je wasmiddel krijgt dan een heerlijk 'citroentjesfrisse' geur maar voor de variatie zal ik ook eens met Marseille zeep maken. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben heel benieuwd naar je ervaring.
    Misschien dat ik van jouw verhaal wel enthousiat wordt en ik het ook ga proberen.

    Xx Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een mandje vol exact zulke blokken ter versiering in de badkamer liggen, misschien dat het daar ook mee kan. Bijzondere tip trouwens, ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. (gebruik zelf altijd vloeibaar middel zodat er geen sporen achterblijven op kleding of in de trommel)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik al jaren azijn als wasverzachter. Dat werk uitstekend en je bent zeker dat er geen zeep en kalkresten meer op je kledij achterblijven en je wasmachine is ontkalkt.
    Ik ben daarmee begonnen omdat mijn kinderen een zeer droge huid hebben en die agressieve wasmiddelen niet verdragen, en sindsdien; geen huiduitslag meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik alweer een tijdje geen wasverzachter en mis het niet. Verder heb ik welleens met zeepnoten gewassen en daar ook weleens wasmiddel van gemaakt maar op de een of andere manier was het toch niet zo perfekt. Qua gewoon wasmiddel gebruik ik heel weinig, laagste aanbevolen hoeveelheid ongeveer voor 11 kg was ;)
    Maarre ik ben erg benieuwd naar jou ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk te horen, ik ga volgende week ook voor het eerst zelf wasmiddel maken met Sunlight en ik gebruik al een poosje schoonmaakazijn met lavendelgeur als wasverzachter. Ben zeer benieuwd naar zowel mijn als jouw resultaten. Succes...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met deze zeep kanje ook goed natvilten.
    Groetjes Bloemar

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heeeel erg bedankt voor de tips, zal vanmiddag eens kijken!
    Enneh, blanco bruine labels? Bij mij kun je die kopen! http://www.readkapke.nl/a-126498/50-kado-labels-4x8-cm./, ze zijn bruiner als op de foto....

    En over je stukje, ik gebruik ook nooit meer wasverzachter en mis het ook niet, het wasmiddel van tegenwoordig is zo geconcentreerd dat ik maar een fractie gebruik van wat ze op de verpakking aanbevelen, kan prima en zo gaat het heeeeeeeel lang mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wasverzachter gebruik ik niet, en mis het ook niet. Maar zelf wasmiddel maken klinkt wel heel interessant (en stuk goedkoper ook, of niet?)

    Mooie blog heb je trouwens! Ik ga je volgen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben benieuwd... Zeker laten weten hoe het ruikt en of het goed wast!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een plan. Ben benieuwd naar je ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jaaja ik wil ook wat hii.... wij wassen ons ook suf. Enne... die tip van azijn als wasverzachter... ga het direct proberen... we kampen hier namelijk met spruw! Wie weet...

    BeantwoordenVerwijderen