Volgers

zondag 17 februari 2013

De verdubbeldame en het recept voor wasmiddel van Marseillezeep

Enige tijd geleden zag ik ergens de naam 'De Verdubbeldame' voorbij komen van het gelijknamige blog. Marije zoals De Verdubbeldame eigenlijk heet verdubbelt jouw inzet voor een betere wereld. Niet in geld, maar in daden.


Een ontzettend goed en inspirerend blog maar nu nog maar met 46 volgers. Beetje weinig voor zo'n tof blog, daarom breng ik De Verdubbeldame maar eens onder de aandacht.

Als verzoek heb ik mijn zelfgemaakte Marseillezeepvlokkenwasmiddel onder de aandacht gebracht. Marije was direct enthousiast. Inmiddels zijn er al een aantal mensen die mee doen aan deze daad. Zelf wasmiddelmaken (biologisch afbreekbaar) voor een beter milieu en een gevulde portemonee. Doen jullie ook mee?

Onderstaande tekst heb ik grotendeels overgenomen van Vlindertje lief een blog wat ik ook met veel plezier lees en mij uiteindelijk insprireerde om zelf wasmiddel te gaan maken.
 
Marseillezeep




Marseillezeep is een natuurlijk product en bevat geen kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Je hebt witte en groene marseillezeep. De witte bestaat uit plantaardige olie, kopra (gedroogde kokosnoot) en palmolie. De groene uit uit olijfolie, kopra en palmolie. Marseillezeep is 100% biologisch afbreekbaar en zeer geschikt voor de gevoelige huid door de voedende werking van de palmolie.
Je koopt marseillezeep bij bijvoorbeeld de

De Tuinen of de natuurwinkel. (Mamanon kon niet slagen bij De Tuinen of een andere natuurwinkel en besloot het dan maar online te proberen.) Ik kocht mijn marseillezeep hier.
 
Op de meeste websites staat dat je wasmiddel met witte marseillezeep maakt. Ook kun je online geurende marseillezeep kopen, die bevat een geparfumeerde olie die goed door de huid verdragen wordt. Daar heb ik alleen geen ervaring mee.
 
 
Soda



Is een zout dat onder andere gebruikt wordt als toevoeging aan levensmiddelen. Het staat ook bekend onder de naam Natriumcarbonaat en onder het E-nummer E 500. Veel wasmiddelen en soorten zeep bevatten soda. Het wordt gebruikt om vetten te verzepen.
Borax
Borax is ook een zoutsoort die goed in warm water oplost. Borax kan toegevoegd worden aan wasmiddel om de waskracht te vergroten. Borax (natriumtetraboraat) is giftig voor nieren en lever van de mens en kan de vruchtbaarheid en het ongeboren kind schaden. Het is een neurotoxische stof die kan worden opgenomen via de (beschadigde) huid. Ook kan er overgevoeligheid optreden bij gewoon huidcontact. Voor mij genoeg reden om geen borax aan de receptuur toe te voegen, schrijf Vlindertje Lief en Mamanon is het hier helemaal mee eens!
 Recept voor 2,5 liter wasmiddel voor de witte was en 2,5 liter voor de bonte was

80 gram geraspte Marseillezeep of Marseillezeepvlokken zoals Mamanon heeft gedaan.
    40 gram soda (dit is alleen voor wasmiddel voor de witte was)
    5 liter water (kokend)
  1. Breng 5 liter water aan de kook en voeg de marseillezeepvlokken toe. Roer goed door. En blijf doorroeren tot alle zeep is opgelost.
  2. Giet de helft van het zeepsop over in een andere pan en voeg hieraan de soda toe. Soda heeft een lichtblekend effect en is daardoor geschikt voor de witte was. (Let op: niet alle wasmachines kunnen tegen soda, het tast namelijk de aluminiumonderdelen aan).
  3. Giet het wasmiddel over in lege, goed omgespoelde, wasmiddelflessen die je hier speciaal voor bewaard hebt. Laat afkoelen en doe er daarna de dop op. Om sommige site lees ik dat dit 24 uur moet blijven staan. Maar ik heb ondervonden dat het een grote snotterige massa wordt dit lastig in flessen te gieten is. Nu is alles nog vloeibaar dus zodra het is afgekoeld, meteen met een trechtertje in de flessen gieten. De fles in de gootsteen zetten is wel een goede tip.
  4. Je hebt nu vijf liter zelfgemaakt en ongeparfumeerd wasmiddel. Dit wasmiddel is in principe geschikt voor alle was op lage en op hoge temperaturen. (Al wordt op sommige websites afgeraden het te gebruiken voor handdoeken). Je hebt ongeveer een wasbolletje per keer nodig.
  5. Laat je weten als je er aan mee gaat doen bij De Verdubbeldame? Ik ben er erg benieuwd. Denk je, dit is toch niet helemaal mijn ding, kijk dat alsnog even op de site van Marije er staan namelijk genoeg andere goede daden waar in je jezelf misschien wel kunt vinden!


4 opmerkingen:

  1. Top! ikzelf probeer ook zo milieuvriendelijk te poetsen en wassen. Ik was soms met de vlokken zo in de trommel, maar dat schuimt zo. Dus koos ik maar voor ecovert. Maar met dit recept wil ik het wel eens opnieuw proberen!
    Blij dat er nog mensen zijn die stilstaan bij wat wij zoal op onze huid moeten verdragen door al die middelen. Ik ben in mijn omgeving een echte zeurpiet geworden over Weleda, bicar,soda (om vet weg te doen in keukenbv),azijn,... ben hier toch niet meer de enige! ;-)
    Bedankt om te reageren op mijn blogje,trouwens!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soda hoef je alleen toe te voegen als je de was wilt bleken. Dus: wel voor witte was, niet voor bonte was. Ik ga het wasmiddel zonder soda maken, want ik heb alleen bonte was. En leuk dat je de Verdubbeldame zo onder de aandacht hebt gebracht, Manon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed! Ik heb zelf via het andere blog van de "Verdubbeldame" (http://roerend-goed.blogspot.nl/) meegedaan aan haar wasnotentestpanel. Ik gebruik nu helemaal geen wasmiddel meer, ook geen zelfgemaakte maar enkel nog de wasnoten. Werkt echt super en dit is nog minder belastend voor het milieu en heel fijn voor de portemonnee :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, daarom stap ik ook niet over op het Marseillewasmiddel, maar wil ik het wel gebruiken als allesreiniger en handwasmiddel. Leve de wasnoot!

      Verwijderen